Furt de IDENTITATE de tipul „SIM SWAP – FRAUDĂ prin intermediul inlocuirii cartelei SIM”.

0
banner bratari personalizate

Cel putin 50 de persoane au ramas fara banii din conturi. Ce masuri de securitate trebuie sa respectati

Peste 50 de persoane au fost victimele unei metode noi de furt de identitate. Un grup infracțional a reușit să acceseze conturile bancare a cel puțin 50 de persoane, după ce a obținut datele acestora prin substituirea cartelelor SIM ale telefoanelor mobile, se arată într-un comunicat al poliției.

Frauda SIM SWAP

Sistemului bancar și operatorii de telefonie mobilă se confruntă cu o nouă tipologie de operațiuni frauduloase de tipul „SIM SWAP – frauda prin intermediul inlocuirii cartelei SIM”

Cei în cauză sunt bănuiți că ar fi înlocuit cartelele SIM alocate clienților de către companiile de telefonie mobilă, pentru a prelua controlul asupra numărului de telefon al persoanelor vătămate.

Până în prezent, au fost identificate 50 de persoane vătămate, prejudiciul total fiind de peste 100.000 de lei.

Potrivit Politiei Romane, în această dimineață, au loc 12 percheziții în Brașov, Ilfov și București pentru destructurarea unei grupări infracționale bănuite că, prin substituirea cartelelor SIM, ar fi accesat fără drept conturile bancare și cele pe rețelele sociale aparținând a 50 de victime. De asemenea, ar fi postat pe paginile de socializare ale victimelor sau ar fi transmis mesaje private persoanelor din listele de prieteni, solicitând transferuri de bani.

Noua metodă de fraudă, denumită SIM SWAP – FRAUDĂ PRIN ÎNLOCUIREA CARTELEI SIM constă în următorii paşi:

  • Persoana suspectă (fraudatorul), prin intermediul metodelor de furt de date (căutari pe reţelele de socializare, atacuri de tip „phishing” sau „malware”) colectează datele personale şi confidenţiale ale victimei (nume şi prenume, copii ale actelor de identitate, data naşterii, CNP, număr telefon mobil, adresa de domiciliu, date despre carduri etc.);
  • Odată ce obţine toate informaţiile de bază, fraudatorul apelează serviciul de relaţii cu clienţii al operatorului de telefonie mobilă al victimei, recomandându-se ca fiind persoana vătămată, invocând pierderea / furtul telefonului mobil şi solicitând portarea numărului de telefon pe o altă cartelă SIM aflată în posesia fraudatorului;
  • Ulterior, fraudatorul aflându-se în posesia numărului de telefon al persoanei vătămate, apelează serviciul de relații cu clienţii al unei unități bancare şi, atribuindu-și identitatea persoanei vătămate, solicită şi obţine de la reprezentanții băncii resetarea parolei de acces pentru aplicația de Internet Banking, noul cod de activare al aplicatiei mobile token, aceste date fiind transmise prin SMS;
  • Având in vedere că SMS-urile și apelurile sunt redirecționate către telefonul mobil cu SIM-ul obţinut fraudulos, fraudatorul blocheză accesul victimei la conturile sale şi autorizează tranzacții bancare în numele victimei, transferând sumele disponibile în alte conturi sau achiziţionând bunuri şi/sau servicii.

Pentru a preveni să fiți victimele unei fraude de tip SIM SWAP, vă recomandăm să aplicați următoarele măsuri de securitate:

  • Să actualizati periodic sistemul de operare, browser-ul şi antivirus-ul pe telefonul dvs.;
  • Să nu deschideți niciun fel de fișiere atașate / link-uri din interiorul mesajelor e-mail primite de la un expeditor necunoscut, suspect sau care nu prezintă încredere;
  • Să nu dezvăluiți informații personale sau financiare în mesaje de e-mail sau prin apeluri telefonice;
  • Să limitați cantitatea de date personale pe care le partajați în mediul online;
  • Să vă configurați propriul PIN pentru a restricționa accesul la cartela SIM şi să nu dezvaluiți acest PIN nimănui;
  • Să nu divulgați numărul dvs. de telefon, numărul SIM şi numărul IMEI.

Dacă aţi devenit victimele unei fraude de tip SIM SWAP, vă recomandăm sa aplicaţi imediat următoarele măsuri:

  • Să raportaţi urgent situaţia către operatorul de telefonie mobilă, dacă telefonul dvs. îşi pierde semnalul brusc, dacă nu puteți iniția apeluri, într-o zonă în care ar trebui să aveţi conectivitate;
  • Dacă operatorul dvs. de telefonie mobilă va confirma că ați fost victima unei fraude de tip SIM SWAP:
  • Să raportaţi cazul Poliţiei;
  • Să contactați de îndată serviciul de relații cu clienții al Băncii pentru a informa în acest sens şi să solicitați blocarea token-ului, utilizat pentru canalele online;
  • Dacă sesizati tranzacţii suspecte pe contul dvs., să contactaţi imediat banca;
  • Să modificaţi imediat toate parolele aferente conturilor dvs. online.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here